Wednesday, November 14, 2012

KOTA BANJARMASIN KALIMANTAN

Banjarmasin, namanya terkenal. Khusus ada para ulama yang berhijrah dari sana dan bertapak di Semenanjung Malaysia dan meninggalkan pengaruh mereka di Semenanjung, Singapura, Brunei dll . Perkampong orang-orang Banjar juga terdapat di Negeri Perak. Apa pun tidak ramai orang khusus para pelancong menuju kearah sana. Jesteru meninggalkan kota-kota di Kalimantan Indonesia tidak terkenal atau dikunjungi seperti kota-kota di Pulau Jawa, Sumatra, Bali dll.

Kami kesempatan ke Banjarmasin baru-baru ini. Apa yang disaksikan dalam tempoh tiga hari sahaja disana menyakinkan dalam tempoh terdekat ramai para pelawat dan khususnya pelancong akan menuju ke arahnya.


Tidak pula akan didedahkan apa yang ada disana kecuali mengesahkan satu peristiwa yang sempat dilihat tanpa perancangan atau apa-apa susunan program. Memang termaklum yang ramai orang Kota Banjarmasin keluar ke bandar pada awal pagi Ahad dan ramai akan ke pasar terapong. Begitulah kenyataan dalam maklumat awal daripada  'internet' bila kita mencari sesuatu mengenai Banjarmasin.

Tapi pada pagi Ahad 4 Nobember 2012, sambil berjalan dipesisir Sungai Matapura terserempak dengan satu kumpulan atau peminat BASIKAL TUA. Jika sebelum ini kami tertarik dengan sukan berbasikal dan menggunakan basikal moden dan lipat, kesempatan berjumpa dan bekenalan dengan ahli-ahli basikal tua  merupakan satu hadiah kerana berada di Banjarmasin.

Lihatlah sahaja gambar-gambar yang disertakan. Kami rasa para peminat basikal tua yang sempat kami berkenalan akan terus berhimpun ditempat yang sama setiap minggu. Nyata sekali mereka akan berkongsi cerita dan nostalgia. Biarlah catitan ini menjadi satu perangsang dan satu ikatan muhibbah antara kami dengan mereka disana dan khusus dengan mereka yang sempat saya berkenalan.

Terima kasih





 

Satu barisan basikal tua untuk ditonton bersama pemiliknya













 Basikal tua berbagai jenama. Releigh, Hercules kita kenal tapi di Indonesia dan khusus di Kalimantan ada lagi jenama lain buatan Germany dan Holland.





                                                            "Gazalle"

 

'Saddle bag' bukan hanya kepada motosikal atau kuda





           Kesempatan bersama rakan-rakan di Kota Banjarmasin. Satu jadual yang tidak disusun tetapi
terserempak bila berjalan-jalan pd waktu pagi.




                                              Ya topi lama dimiliki rakan-rakan kita



                                                  Sdr Helmi dengan Dr Atmono

                               ...................................................................................................

                                                   Kumpulan Putrajaya Urban Riders

Diiringi salam khusus kepada Prof Dr  Dwi Atmono dan rakan-rakan yang bergaya dengan nostalgia lama dan semoga bermanfaat dengannya.
               ..........................................................................................

Setelah membawa pembaca mengenali kota Banjarmasin secara terhad, terfikir pula mengapa tidak terus memperkenalkannya. 



After a brief description of the town and specific to the group that we met, it dawned upon me why not extend with a brief intro of the town.

Now what do you want to see or know about the town? Foremost what does a Banjarmasin house looks like. We came across several and these are two of them.



        A Banjarmasin traditional house is distinguished by its roof shape



        An open restaurant area with low tables and guests sit on the floor

2 comments:

Wan Sharif said...

Thank you for bringing me there..

Azudin O Fuad said...

Pak Non,
A friend of mine has cycled there.
The cycling route is very scenic.
We can plan to go there one day.