Sunday, April 27, 2008

BERITA YANG MENARIK UNTUK KITA

BERITA YANG MEMBANGGAKAN. SUDAHKAH ANDA MENGETAHUINYA?

Saya merasa amat gembira membaca berita ini dalam surat khabar.

STAR Sabtu 25 April 2008 mk surat N24 dipetik

“ Kedah Bans Change of Padi Field Status”
The state government has banned the conversion of padi land to other status to protect the country’s rice bowl.

Menteri Besar Azizan Abdul Razak said the conversion of padi fields into Housing and Industrial lots would no longer be allowed. …………… and “ the State government planned to open 1,500ha of new padi fields at the fringe of existing MADA areas in Yan and Pendang…”

A forthcoming announcement very long overdue and every living farmer atau pesawah will breath relief and offer kesyukuran indeed for such action. Thank you Sheikh Azizan.

Saya rasa sudah lama kita menunggu untuk mendengar / membaca berita seperti ini. Mengapa tidak. Kita amat menyesal melihat khazanah alam seperti sawah padi hilang sedikit demi sedikit hingga Kedah sebagai ‘jelapang padi’ negara hilang keistimewaannya. Tanah sawah dimanipulasi, dijual dan dipindahmilik khusus untuk menjadi tapak-tapak perumahan dan lain-lain kegunaan. Kini kisah itu dihentikan dengan satu undang-undang dari kerajaan yang perihatin dengan masalah pokok.

Semoga diharap mana-mana pihak yang ingin membangunkan tapak-tapak perumahan carilah kawasan lain jauh dari sawah padi agar tidak ada pencemaran dan sekaligus membawa berbagai masalah.

Juga kita harap Kerajaan Kedah juga akan berusaha supaya tanah simpanan Melayu tidak juga ditukarganti semata-mata supaya ada pihak boleh bertapak ditempat-tempat yang menarik dan indah. Janganlah tanah simpanan kita di Langkawi contohnya ditukar dengan tanah di Pedu atau Sik walaupun ini bererti ada ganti. Tapi macam mana nilainya? Lagi tentukan tidak ada tanah-tanah simpanan kita menjadi hak orang asing khusus wujudnya program ‘Malaysia my second home’. Dalam hal ini sama-samalah menyedari hakikat sebenar dan jangan gelojoh semata-mata untuk mendapat habuan.

Satu perkara yang terus menghantui kita ialah melihat betapa bukit-bukit digondolkan dengan kebenaran pihak yang bertanggungjawab khusus oleh syarikat-syarikat yang kerjanya menambun tanah-tanah sawah untuk pembangunan. Lambat laun bukit-bukit pun lenyap begitu saja dengan pandangan yang gondol tanpa kehijauan. Elok juga ini ditamatkan.
Terimakasih Pak Sheikh juga kerana akan menambah 1500 hektar tanah sawah satu keluasan yang besar dan kemungkinan ditambahkan lagi pada masa depan. Usaha seperti ini tentu merapatkan rakyat dengan pemerintah. Kini bolehlah kita berbangga dengan jolokan KEDAH JELAPANG PADI NEGARA . Tanah sawahnya luas dan penduduk hidup riang dan aman disamping kehijauan dan kekuningan sawah padinya mengikut musim.

2 comments:

Azizi Ahmad Termizi: said...

Pak Non

that's a long time coming. when I was working in alor setar, we prepared Local Plans under the Act 172 for many local authorities in Kedah. One of the main policies was to preserve quality padi areas (MADA area) which are mostly to be found surrounding urban centers.

But, politically, that was not popular. So the trend of 'eating up' padi areas continued un abated - until now.

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

Padi yang paling super AAA dulu ialah padi huma . Ia padi bukit . Ia ditajuk , dituai , dihirek dan ditumbuk dgn lesong . Ia adalah juga makanan keluarga . Gulai ikan keli dicampur timun huma adalah lauknya......makan panas2,whaooo menjilat jari .

Sekarang dah tak jumpa dah....illek.